Suche

Vorträge


Vorträge seit 2006 in Auswahl

2017

Joint Conference der South African Society for History Teaching (SASHT) und der International Society of History Didactics (ISHD), Vanderbijlpark, Gauteng, Südafrika, 13.-15. September 2017, “History from the Core to Zero Gravity”, Chair: Prof. Dr. Elize S. van Eeden
Michael Wobring: „The ‚history of technology’ as an approach to modify concepts of modernization and globalization in history teaching”

2016

Workshop, "power, taste, and fashion: the memorial site in the city", East China Normal University (ECNU), Shanghai, VR China, 17. July 2016,         Chair: Prof. Dr. Meng Zhongjie.
Michael Wobring: The Reception of „old traditions“ – The worldwide transfer of the “Oktoberfest” of Munich, State of Bavaria

2015

22st International Congress of Historical Sciences (ICHS), Jinan, VR China, August 2015 
Michael Wobring: The Reception of „old traditions“ – Examples for a global transfer of 
traditions as an approach to teach the history of globalization Joint session 13 (Prof. Meng Zhongjie; Prof. Popp, Susanne): Old traditions in a globalizing world – a multifaceted challenge for history and history education

2014

2014 Asia-Europe History Education International Conference
“History Education (History Didactics) and Modernity”, Seoul, Republic of Korea,

Seoul National University, 20.-21. August 2014, Chair: Prof. Dr. Lyu, Seung Reul; Prof. Dr. Kang Sun Joo; Prof. Dr. Oh Byung Soo.

Michael Wobring: The “history of technology” as an approach to modify concepts of modernization and globalization in history teaching –
The example of railway systems

2013

Conference of the International Society for History Didactics (ISHD), Tutzing, Akademie für Politische Bildung, 16.-18. September 2013. Chair: Prof. Dr. Susanne Popp.
Michael Wobring: Traffic and communication facilities as tools of colonialism and decolonization - The infrastructure in India in 19th and 20th century as an approach to teaching the history of colonialism and decolonization.

AG Angewandte Geschichte, Professur für Public History in Heidelberg, Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam (ZZF). Workshop „Geschichtswissenschaft und Praxisbezug“ Neue Studienangebote zur Angewandten Geschichte/Public History 22.-23. März 2013, Historisches Seminar der Universität Heidelberg
Michael Wobring: Der Master Fachdidaktische Vermittlungswissenschaften (MaFVW) – Mediating Culture in Augsburg

2012

Tatarstan Academy of Sciences, Institute of History, Department of History and Theory of National Education; Annual Conference of the International Society of History Didactics: Cultural and religious diversity and the implications for history education, Kazan, 25.-27. June 2012
Michael Wobring: Picturing Islam in European History Textbooks (1970-2010)

2011

Zusatzqualifikation Museumspädagogik für Lehrkräfte, 11. u. 12. November 2011 Schaezlerpalais, Augsburg
Leitung: Peter Lengle
Michael Wobring: Geschichtsdidaktische Bildanalyse am Beispiel einer Fotoikone des 20. Jahrhunderts – Die Konferenz von Jalta, 9. Februar 1945

East China Normal University Shanghai, October/November 2011
Representing the world history from 1945 up to now.
Comparing the characteristics of Chinese and German/textbook narratives
Chair: Prof. Dr. Cui Pi, Director of the History Department
Michael Wobring: Change in the didactical conception of German history textbooks and the “turning points” 1970-1989

Conference of the International Society for History Didactics (ISHD), University of Basel, September 2011
Chair: Prof. Dr. Elisabeth Erdmann
Michael Wobring: Challenges of technical aspects of the social environment for history lessons – analysis of the problem

TU Berlin, Forschungskolloquium Technikgeschichte, 14. Februar 2011
Leitung: Prof. Dr. Wolfgang König
Michael Wobring: Geschichtsdidaktische Perspektiven auf aktuelle Diskurse der Technikgeschichte: Gegenstand, Problemstellung, Hypothesen

2010

48. Deutscher Historikertag, Berlin, Oktober 2010
Michael Wobring: Unterschiedliche Sichtweisen – gemeinsame Bilder? „Islambilder“ in europäischen Schulgeschichtsbüchern
Sektion: Dr. Christoph Hamann
Ansichts-Sachen. Fremd- und Selbstwahrnehmung des „Islam“ in Bildmedien

21st International Congress of Historical Sciences, Amsterdam, August 2010
Michael Wobring: The beginnings and development of world-telecommunication in 19thcentury – Transnational qualities of national projects.
Sektion: Prof. Dr. Susanne Popp
National Histories and the Globalization of History

“History sells” – Die populäre Präsentation von Geschichte in nationalen und internationalen Geschichtsmagazinen, Amsterdam, August 2010
Michael Wobring: Concepts and characteristics of picturing German historical magazines
Leitung: Prof. Dr. Susanne Popp
Träger: Gerda Henkel Stiftung

2008

„Der europäische Bildersaal“ – Populäre Bilddokumente in europäischen Schulbüchern, Augsburg, September 2008
Michael Wobring: Die Konferenz von Jalta: Churchill, Roosevelt und Stalin im Foto
Michael Wobring: Die sowjetische Fahne auf dem Dach des Reichstagsgebäudes in Berlin am 2. Mai 1945 in der Fotografie von Jewgeni Chaldej
Michael Wobring: Die Reproduktion historischer Bildvorlagen im Schulgeschichtsbuch –Technische Möglichkeiten, Mängel und Chancen
Leitung: Prof. Dr. Susanne Popp/ Dr. Michael Wobring

2007

Institut für europäische Geschichte Mainz, November 2007
Michael Wobring: Telekommunikationstechnische Weltvernetzung in kartographischer Darstellung
Projektgruppe: IEG-Maps, Leitung Ph.D. Andreas Kunz

2006

Integration. Interdependenzen von Politik, Ökonomie und Kultur im 19. und 20. Jahrhundert in Europa im Vergleich, Siegen, Mai 2008
Michael Wobring: Die Integration der europäischen Telegraphie in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts
Leitung: Prof. Dr. Gerold Ambrosius
IFER-Institut, Universität Siegen